o mně

parisOndřej Macl (*24. 12. 1989, Hradec Králové) vystudoval autorské herectví na DAMU, srovnávací literaturu na Karlově univerzitě, sociální práci a novinařinu na Masarykově univerzitě v Brně. Věnuje se tvorbě performancí a rituálů, propojujících nejrůznější umělecké formy. Zároveň se snaží o živý kontakt umění s filozofií, náboženstvím, vědou. Erbovním příkladem těchto snah by se měl postupně stávat jeho erotický projekt, který by s vědomím historických proměn Eróta vynalézal nový, zraněný vztah k současnosti.

Konkrétně Ondřej dosud performoval na stadionu, v hypermarketu, před plným Václavákem, ve squatě, v pajzlech, univerzitách i kostelech, tradičně v divadlech, galeriích, knihovnách, kinech a klubech, na ulicích, v karnevalech, parcích a zámeckých zahradách, při nejrůznějších rodinných slavnostech, svatbách i v azylových domech, před kamerou České televize anebo v cizích zemích. (ještě konkrétněji zde)

Za knižní debut Miluji svou babičku víc než mladé dívky (Dauphin, 2017) obdržel Cenu Jiřího Ortena.  Následovala sbírka variací na Jiřího Žáčka K čemu jste na světě (nakladatelství Petr Štengl, 2018), novela Výprava na ohňostroj s podtitulem „o Evropské unii a mladých lidech“ (tamtéž, 2019) a politická satira Legenda o Bocianovi (Viriditas, 2021) vydaná pod pseudonymem Baban Rejdiš. Roku 2021 byl obdarován mezinárodní Cenou Václava Buriana za poezii.

Od roku 2021 pracuje jako editor v revue Prostor. Předtím tři roky pravidelně přispíval do divadelní rubriky Tvaru. Literární či esejistické texty publikoval také v A2, Hostu, revue Souvislosti, Dobré adrese, pro potřeby Českého rozhlasu, v Kapitálu, Glosolálii, Lidových novinách, na stránkách Deníku Referendum či Aktuálně.cz. Mimoto vystavoval básnicko-fotografický cyklus Epos o Mariánkovi a složil desítky písní.

Jeden rok pobýval Ondřej jako dobrovolník v Evropském domě Bordeaux-Aquitaine, po semestru na Paris-Sorbonne IV a na Escola superior de teatro e cinema v Lisabonu, čtvrt roku v Athénách a Soluni a na literární rezidenci v Budapešti či dva měsíce v rezidenci TAKT v Berlíně.

Díky angažmá v rituálních inscenacích Anny Luňákové se zúčastnil mezinárodních festivalů ve Francii, Portugalsku a Maroku; společně s Annou pořádají kočovné kabarety a založili platformu Nothing Is a Problem Here. Roku 2015 získala jeho taneční performance Vyznání třetího pohlaví cenu Tomáše Žižky „za možná i třetí divadelní reformu“, roku 2009 zvítězil v republikovém finále slam poetry.

Mnohem častěji však neuspěl, klopýtal, motal se zákulisím světa.

KONTAKT:

E-mail: ondramacl@gmail.com

Facebook: Ondřej Macl

Adresa: České moře