o mně

parisOndřej Macl (*24. 12. 1989, Hradec Králové) vystudoval autorské herectví na DAMU, srovnávací literaturu na Karlově univerzitě, sociální práci a novinařinu na Masarykově univerzitě v Brně. Věnuje se tvorbě performancí a rituálů, propojujících nejrůznější umělecké formy. Zároveň se snaží o živý kontakt umění s filozofií, náboženstvím, vědou. Erbovním příkladem těchto snah by se měl postupně stávat jeho erotický projekt, který by s vědomím historických proměn Eróta vynalézal nový, zraněný vztah k současnosti.

Konkrétně Ondřej dosud performoval na stadionu, v hypermarketu, před plným Václavákem, ve squatě, v pajzlech, univerzitách i kostelech, tradičně v divadlech, galeriích, knihovnách, kinech a klubech, na ulicích, v karnevalech, parcích a zámeckých zahradách, při nejrůznějších rodinných slavnostech, svatbách i v azylových domech, před kamerou České televize anebo v cizích zemích. (ještě konkrétněji zde)

Za knižní debut Miluji svou babičku víc než mladé dívky (Dauphin, 2017) obdržel Cenu Jiřího Ortena.  Následovala sbírka variací na Jiřího Žáčka K čemu jste na světě (nakladatelství Petr Štengl, 2018), novela Výprava na ohňostroj s podtitulem „o Evropské unii a mladých lidech“ (tamtéž, 2019) a politická satira Legenda o Bocianovi (Viriditas, 2021) vydaná pod pseudonymem Baban Rejdiš. Roku 2021 byl obdarován mezinárodní Cenou Václava Buriana za poezii.

Jako kritik pravidelně přispíval do divadelní rubriky Tvaru (v letech 2016–2019). Od roku 2021 pracuje pro revue Prostor. Literární či esejistické texty publikoval také v A2, Kapitálu, revue Souvislosti, Dobré adrese, pro potřeby Českého rozhlasu, na stránkách Kulturních novin, Katolické dekadence či Deníku Referendum. Mimoto vystavoval básnicko-fotografický cyklus Epos o Mariánkovi a složil desítky písní.

Jeden rok pobýval Ondřej jako dobrovolník v Evropském domě Bordeaux-Aquitaine, po semestru na Paris-Sorbonne IV a na Escola superior de teatro e cinema v Lisabonu, čtvrt roku v Athénách a Soluni a na literární rezidenci v Budapešti či měsíc v rezidenci TAKT v Berlíně.

Díky angažmá v rituálních inscenacích Anny Luňákové se zúčastnil mezinárodních festivalů ve Francii, Portugalsku a Maroku; společně s Annou pořádají kočovné kabarety a založili platformu Nothing Is a Problem Here. Roku 2015 získala jeho taneční performance Vyznání třetího pohlaví cenu Tomáše Žižky „za možná i třetí divadelní reformu“, roku 2009 zvítězil v republikovém finále slam poetry.

Mnohem častěji však neuspěl, klopýtal, motal se zákulisím světa.

KONTAKT:

E-mail: ondramacl@gmail.com

Facebook: Ondřej Macl

Adresa: České moře